Złoszone wnioski, uwagi, pomysły

Poniżej opublikowane zostały uwagi, pomysły wnioski zgłoszone przez wrocławian do Planu Transportowego Wrocławia w takcie II tury konsultacji. Ostatnia aktualizacja odbyła się 21.10.2016 o godz. 23.59

Pomysł nr 1

Tylko budowa linii tramwajowej na Jagodno rozwiąże problem koszmarnych korków na południu miasta. Przy okazji planowanej przebudowy ulicy Buforowej aż się prosi o przedłużenie istniejącej już linii przy ulicy Świeradowskiej. Dojazd do centrum w godzinach porannych już praktycznie graniczy z cudem, a dodatkowo Jagodno bardzo intensywnie się rozbudowuje. Wszystkie ulice na południu miasta tj. Buforowa, Bardzka, Grota-Roweckiego, Zwycięska, Borowska to jeden wielki korek i to już od godziny 6 rano. I adekwatnie koszmar popołudniowych powrotów do domu! Działajmy prewencyjnie a nie czekajmy do 2022 roku bo będzie za późno!

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

tramwaj na Jagodno

 

Pomysł nr 2

Nie będę sie odnosił do szczegółów bo powinni sie tym zająć specjaliści. Jedyną uwagę jaką mam to powinien być tramwaj z pl. Grunwaldzkiego na Psie Pole. Następnie wyremontowany Dw. Swiebodzki i tory na zachód. Zrobić dobre połączenie Dw główny -Dw. Świebodzki i dw. Świebodzki-pl. Grunwaldzki. Dokończyć obwodnice śródmiejską aby nie trzeba wjeżdżać do miasta, jeśli nie ma takiej potrzeby. I najważniejsze- obwodnica wschodnia, ale porządna.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

plan transportowy Wrocławia

 

Pomysł nr 3

Mam wątpliwości co do trasy projektowanej od Armii Krajowej w stronę Mickiewicza. Ze względu na dużą przepustowość w centrum miasta proponuję rozszerzenie inwestycji o przedłużenie trasy obwodnicy śródmiejskiej do ulicy Sobieskiego, aby pojazdy mogły omijać wiecznie zakorkowany Grunwald. Proponuję też, aby dojazd z osiedla Grabiszyn-Grabiszynek do nowej trasy, która ma biec w ciągu ulicy Racławickiej przez Most nad Ślężą do Oporowa, był od ulicy Odkrywców ze względu na stosunkowo najmniejszą ilość mieszkańców mieszkających przy ulicach, które mogłyby być arterią komunikacyjną prowadzącą do ulicy Racławickiej. Przydałaby się też zmiana schematu linii tramwajowych we Wrocławiu. Linia 24 w stronę Osobowic od Renomy powinna powrócić na trasę przez ul. Szewską, natomiast linia numer 7 od Renomy mogłaby iść przez Podwale, Krupniczą, Kazimierza Wielkiego, Plac Jana Pawła II, Dmowskiego, Dubois, Drobnera i dalej stałą trasą. Powrót analogicznie.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

przedział stron od 52 do 71

 

Pomysł nr 4

Proponuję uruchomić bezpośrednią linię Koleji Dolnośląskich kierunek np. Leśnica -Dworzec Nadodrze Brochów -Dworzec Nadodrze Tak by nie było przesiadki na Dworcu Głównym

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

str.62

 

Pomysł nr 5

Proszę o rozważenie możliwości bezpośredniej komunikacji kolejowej między stacjami Wrocław Leśnica a Wrocław Nadodrze

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 6

Zastanawiam się dlaczego w planach nie ma nic o wprowadzeniu komunikacji w poprzek miasta? Żeby dojechać np z partynic na jagodno potrzeba stracić 1,5h, gdyż najpierw trzeba dojechać do centrum. Komunikacja tego miasta opiera się tylko na dotarciu do centrum i tam ewentualnej przesiadki. Dlaczego nie ma krótkich linii które łączyłyby obrzeża? Należałoby też zwiększyć komfort jazdy najbardziej obleganych linii, np 145 i 146. Często na pętli są już załadowane. Nie ma żadnej alternatywy dla tych linii. Jak ktoś już napisał, kiedyś była linia 16-powinna wrócić. Tramwaj na jagodno jest bardzo ważny. Mogłoby to skrócić czas dojazdu do pracy nawet o połowę! Jedną z najważniejszych rzeczy jest usprawnienie ruchu. Niestety po Wrocławiu nie da się jeździć. Uważam, że jeśli to tylko możliwe, to wszelkie przejścia dla pieszych powinny być kierowane górą lub dołem -nie ulicą. Fajnie by też było jakby autobusy nie jechały jeden za drugim (różne linie, które jadą w tym samym,bądź podobnym kierunku). Jak się na jakiś nie zdąży to 15 minut trzeba czekać. Gdyby był odstęp między nimi chociaż 5min, to byłaby szansa na szybsze dotarcie do celu. W weekendy sprawa wygląda jeszcze gorzej, gdyż czas czekania wydłuża się do nawet 25min (mimo tego, że teoretycznie na danej trasie jeździ więcej niż jedna linia). Kolejna rzecz to godziny szczytu. Myślę, że 6-8 jako "godziny porannego szczytu" to za mało. Należałoby je wydłużyć do 9:00 bądź nawet 9:30. Podsumowując,moje uwagi: 1. Komunikacja w poprzek miasta 2. Utworzenie alternatyw dla najbardziej obleganych linii (w tym tramwaj gaj-plac grunwaldzki) 3. Tramwaj na jagodno 4. Usprawnienie ruchu i częstotliwości jazdy komunikacji (wydłużenie godzin szczytu komunikacyjnego)

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 7

1. Dodać numer tabeli i uwzględnić w spisie. 2. Nie jest jasne, który wiersz opisuje prognozę: czy ten z 2022 mający 320 tramwajów i 281 autobusów czy ten z 2017/2022 mający 273 tramwaje i 399 autobusy.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 87 - tabela

 

Pomysł nr 8

Stwierdzenie "na ogół preferowany jest autobus" jest nieprecyzyjne. Jeśli mamy badania dotyczące tego to proszę zawrzeć ich wyniki.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 89

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 9

W Tabeli 11 udział taboru niskopodłogowego tramwajowego powinien być większy. 39% jest to za mało jak nadchodzącą perspektywę UE. Należy kupować również tabor ze środków własnych zamiast wydawać je cele reprezentacyjne a nie tylko liczyć na dofinansowanie z UE.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 91

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 10

Udział miejsc siedzących w tramwajach jest zbyt niski. Ze względu na starzenie społeczeństwa powinien zostać podniesiony do 30%.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 91 - tabela

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 11

Udział elektrycznych autobusów w roku 2022 jest zbyt niski. Dla przykładu - 100tysięczne Jaworzno już kupuje 22 sztuki autobusów elektrycznych. Dla Wrocławia powinna ta wartość oscylować w okolicach 50-60 w tym 30% autobusów przegubowych elektrycznych..

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 91 - tabela

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 12

Dalej brakuje czytelnej mapki z zaznaczonymi obszarami o nazwach "Centrum i szerokie śródmieście", "Zabudowa zwarta poza śródmieściem", "Rozproszona zabudowa Wrocławia". Mapka na stronie 94 nie jest spójna z tą tabelą i jest nieczytelna a do tego nieopisana. Proszę uzupełnić podstawowe braki redakcyjne w tym dokumencie.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 95

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 13

Interwały dla dni roboczych jest za niski. Zamiast planowanych 15 minut dla zabudowy zwartej poza śródmieściem (dalej ten obszar nie jest zdefiniowany) powinien wynosić 10 minut. Powinna być zdefiniowana częstotliwość modułowa wedle której jako wielokrotności jej powinny być definiowane standardy obsługi. Np. przy częstotliwości modułowej 10 minut standardy powinny wynosić 5,10,20,30,60,120 (bez 15, 45, etc).

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 95 - tabela 14

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 14

Podane interwały obsługi są zbyt niskie. Dla soboty zamiast 30 minut dla zwartej zabudowy poza śródmieściem powinno być 10 minut przez cały dzień i maksymalnie 20 minut w niedzielę. W takie dni szybciej dojedziemy do celu naszej podróży autem niż doczekamy się autobusu czy tramwaju.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Tabela 15 - strona 95

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 15

Różne czcionki w dokumencie oraz niepotrzebne użycie podkreślenia. Niechlujstwo redakcyjne.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 119

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 16

Brak przebiegu trasy tramwaju na Psie Pole. Proszę zdefiniować przebieg trasy tramwajowej na Psie Pole lub możliwe jego warianty.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 120

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 17

Brakuje w zestawieniu korytarzy dla których przewidywane są inwestycje tramwajowe z Wrocławskiego Planu Tramwajowego. Czyli: - Swojczyce (ulica Swojczycka) - teraz i po uruchomieniu tramwaju - Ołtaszyn (teraz i po uruchomieniu tramwaju) - razem z ulicą Ślężną - Nowy Dwór

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Tabela 3

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 18

Rysunek 4 jest nieaktualny. Proszę zmienić go na aktualną wersję.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Rysunek 4

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 19

Zaniżone wartości napełnień obecnych w środkach transportu. Tramwaje na ulicy Legnickiej nie jeżðżą wypełnione w 31% (czyli zajęte miejsca siedzące i kilka stojących osób) lecz zapchane po dach. Widać po liczbie ofiar wypadku z roku 2011 i badaniach sporządzonych przy likwidacji linii E czy badań przygotowanych do tego planu transportowego: Nr punktu Nazwa przystanku Godzinaplanowa typ dnia linia Kierunek Godzinarzeczywista Napełnienie Nr boczny pojazdu data pomiaru Uwagi LP nr wtr kierunek w punkcie brygada klasa pojazdu Podaz-miejsc rodzaj pomiaru 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 05:25 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 05:25 58 2242 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 05:45 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 05:43 36 2564 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 06:05 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 06:03 53 2522 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 06:26 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 06:25 62 2504 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 06:38 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 06:38 51 2500 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 06:50 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 06:50 45 2544 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 07:02 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 07:01 66 2552 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 07:14 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 07:15 63 2506 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 07:26 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 07:27 69 2564 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 07:38 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 07:37 52 2304 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 07:50 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 07:50 83 2522 2013-04-09 1 PLAC JANA PAWŁA II (LEGNICKA) 08:02 DZIEŃ ROBOCZY 3 KSIĘŻE MAŁE 3/5(25014) 08:00 60 2490 2013-04-09 Proszę o skorygowanie tych wartości na rzeczywiste i proszę nie wliczać do podaży kursów zjazdowych do zajezdni bo ludzie nie używają ich ze względu na niczytelne trasy.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Tabela 3 wiersz 1.

Załącznik: .png

 

Pomysł nr 20

Cytuję: "Aranżacja zintegrowanego węzła przesiadkowego kolejowo-tramwajowego w rejonie Dworca Głównego i Autobusowego. wraz z poprowadzeniem nowej linii tramwajowej po południowej pierzei węzła (ul. Sucha i ul. Hubska); projekt ten nawiązuje do wskazania w krajowym i wojewódzkim Planie transportu zbiorowego węzła przesiadkowego w tym rejonie". Niestety w dokumencie nie ma ani jednego słowa o integracji przystanków KZ po północnej stronie Dworca Głównego. Obecnie jest aż 8 dla różnych linii, w tej części-koło ulicy Peronowej koncentruje się ruch. Z racji blisko 20 lat od ostatniego remontu należy rozważyć rozbudowę, eliminację kostki-wypaczonej pod wpływem ruchu i integrację węzła a w dokumencie zapisać aranżację węzła po północnej stronie Dworca PKP.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 11

 

Pomysł nr 21

W dokumencie zapisano analizy w kontekście wprowadzenia tramwaju dwusystemowego. Niestety w polskim porządku prawnym nie ma czegoś takiego . Albo coś jest tramwajem albo pociągiem. Infrastruktura w tym tory,rozjazdy,oznakowania,podstacje muszą być dostosowane do cięższych pojazdów co powoduje nieopłacalność tego projektu. Lepiej skoncentrować się na rozwijaniu tradycyjnych tramwajów jak również budowaniu kolei aglomeracyjnej. Nie ma sensu wydawać środków na analizy, które wykażą na brak celowości działania w kierunku stworzenia odcinków tramwaju dwusystemowego.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 38

 

Pomysł nr 22

W zakresie inwestycji w nowe linie tramwajowe (projekty flagowe, priorytetowe) zabrakło zapisów odnośnie realizacji w tych częściach miasta, gdzie z racji układu drogowego nie ma możliwości np. wydzielenia buspasa a obecna infrastruktura ogranicza przepustowość np. Klecina z jednym torem. Jednocześnie dzielnica jest gęsto zabudowana, powstają nowe osiedla. Koszt realizacji inwestycji nie byłby duży-około 10-15 mln zł, jest większość infrastruktury a można niewielkimi nakładami mocno poprawić sytuację, przedłużyć kursowanie jednej z linii z pętli Krzyki np. 6,7. Brak również połączenia tramwajowego na Psie Pole-najbardziej oddaloną dzielnicę czy Stabłowice.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 11

  

Pomysł nr 23

W tabeli nr 3 w punkcie pierwszym, średnia prędkość tramwaju na ul. Legnickiej średnia prędkość tramwajów w roku docelowym ma spaść a liczba pasażeów zwiększyć co raczej sie wyklucza. Jest to niezrozumiałe z kilku powodów. Po pierwsze, już teraz jest wydzielone torowisko i działający ITS, więc sytuacja przynajmniej nie powinna ulec pogorszeniu. Po drugie, planuje się budowę równoległych linii tramwajowych np. Popowicka czy wzdłuż Robotniczej na Osiedle Nowy Dwór i zapewne część(bo powstaną też nowe) linii zostanie na te trasy przeniesiona. Zatem na ul. Legnickiej powinien ruch się rozluźnić, średnia prędkość nieco wzrosnąć a potoki pasażerów spaść, gdyż przejmą je nowe inwestycje. Proszę o uwzględnienie tego i o urealnienie danych.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 63

 

Pomysł nr 24

W punkcie 4 tabeli przedstawiono średnie prędkości autobusów w roku bazowym i w stanie docelowym. Ma ona wzrosnąć z 20 do 25 km/h. Jedyną metodą jest to możliwe do osiągnięcia poprzez wydzielenie buspasu. To o tyle ciekawe, gdyż pomysł zgłoszony w tegorocznej edycji WBO 2016 -buspas nr 81 został przez urzędników odrzucony. Zatem, czy mamy do czynienia z życzeniowym myśleniem czy może jednak po uchwaleniu Planu wszelkie pomysły w ramach WBO wpisujące się w Plan będą akceptowane a przynajmniej lepiej rozpatrzone bo inaczej zapisy Planu Transportowego nie zostaną osiągnięte.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 63

 

Pomysł nr 25

W tabeli nr 3 w punkcie 5. zapisano radykalny wzrost prędkości docelowej tramwajów- do 25 km/h z 18,8 km/h w roku bieżącym. Przecież już obecnie torowisko jest wydzielone, ITS wspomaga tramwaje w szybszym przejeździe. Z czego wynika tak duży zakładany wzrost prędkości? Jeśli nie ma uzasadnienia to wydaje się, że max poprawa może wynieść 2-3 km/h więcej, ale nie aż tyle.Proszę o skorygowanie tej docelowej wartości.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 63

 

Pomysł nr 26

W tabeli nr 83w punkcie 8 zapisano brak poprawy i zwiększenia prędkości autobusów, pomimo, że istnieje na dwupasmowym odcinku ulicy Borowskiej możliwość wydzielenia buspasa. Czy nie wzięto tego pod uwagę- notabene to mój odrzucony pomysł do WBO 2016 nr 46. Czy to znaczy, że mieszkańcy Wojszyc,Ołtaszyna, Gaju muszą tyle czasu stać w korkach a zapisy np. o wspieraniu zrównoważonego transportu,wydzielania buspasów nawet kosztem komunikacji indywidualnej (strona 38) są nic nie wartymi słowami? Potrzebne jest ponowne policzenie możliwej do uzyskania średniej prędkości w razie wydzielenia buspasa na tym odcinku drogi.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 64

 

Pomysł nr 27

W tabeli nr 3 w punkcie 11. zapisano radykalny wzrost prędkości docelowej tramwajów- do 25 km/h z 14 km/h w roku bazowym. Przecież już obecnie torowisko jest wydzielone, ITS wspomaga tramwaje w szybszym przejeździe. Z czego wynika tak duży zakładany wzrost prędkości? Jeśli nie ma uzasadnienia to wydaje się, że max poprawa może wynieść 2-3 km/h więcej. Proszę o uzasadnienie tego ewentualnie urealnienie docelowej wartości.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 64

 

Pomysł nr 28

W tabeli w rozdziale "Infrastruktura taborowa" aż w 2 punktach -do rozważenia wg legendy, zapisano zakup taboru. W porównaniu ze stanem z 2013 roku do 2022 ma przybyć ponad 90 pojazdów tymczasem w ramach wnioskowanych środków w Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, lista projektów zidentyfikowanych- na stronie 15 , punkt 341 zapisano zaledwie 260 mln zł na zakup i modernizację taboru. Zakładając nawet, że zakupione będą przestarzałe konstrukcje- w blisko 80% wysokopodłogowe, kosztujące koło 4,5 mln zł-Moderus Beta, to środku unijne pozwolą na zakup do 50 jednostek(część środków pójdzie na modernizację). Skąd są planowane środki na zakupy kolejnych kilkudziesięcu brakujących sztuk. Co z wymianą starych, gdyż niektóre mają już ponad 40 lat? Czy znana jest średnia wieku tramwajów w roku 2013 i w roku 2022? Czy w strategii zapisano, jakie tramwaje powinny być preferowane tzn. w pełniniskopodłogowe ewentualnie jaki procent niskiej podłogi byłby wystarczający?

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Strona 68

Załącznik: .pdf

 

Pomysł nr 29

Liczba taboru 2013- 225 szt, 2017 260 szt. 2019 czyżby liczba miała spaść do 216 ale do 2022 ma sięgnąć 320. (błąd do poprawienia- pewnie wartość w 2019 ma wynosić koło 280-290).

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 87

 

Pomysł nr 30

Czy planowane jest, w kontekście przygotowywanych aż 6 inwestycji tramwajowych , przygotowanie schematu konsultacji społecznych w zakresie budowy nowych linii? Projektując linie na ul. Hubskiej czy obecnie na Popowice, Nowy Dwór nie było ani jednego spotkania, gdzie mieszkańcy, ruchy miejskie mogliby zgłaszać swoje uwagi w zakresie przebiegi, lokalizacji przystanków, parkingów, oddziaływania, hałasu, problemów w czasie budowy, wywłaszczeń itd. Czy planuje się opracowanie takiego schematu bo nawet w czasie projektowania można przygotować się do 2 spotkań konsultacyjnych- najlepiej w okolicy przewidzianej inwestycji zamiast "przynieść gotowy projekt" bez wysłuchania racji mieszkańców. To o tyle istotne, że złe decyzje, brak spojrzenia "z zewnątrz" będzie skutkował złymi rozwiązaniami na lata a inwestycje zamiast przynieść ulgę i poprawę transportu mogą okazać się problemem, Taki mechanizm powinien być opracowany i zastosowany przed czy w początkowej fazie projektowania linii na Ołtaszyn,Swojczyce czy do stacji kolejowej Nowy Dwór.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 31

Witam. Chcę zwrócić uwagę na "śpiewający" komunikat w tramwajach, kiedy pojazd zbliża się do lub jest już na przystanku Arkady-Capitol. Być może dla przyjezdnych jest to jakaś mała atrakcja, ale dla mieszkańców miasta, którzy codziennie dojeżdżają do pracy tą samą trasą (np. ja), jest to co najmniej irytujące. Poza tym linia melodyczna "śpiewanego" komunikatu jest, delikatnie ujmując, tandetna. Z pewnością jest więcej podobnych próśb, takich jak moja. Wnioskuję o usunięcie nagrania z naszych zatłoczonych tramwajów. Proszę, nie uprzykrzajcie naszych poranków, kiedy to przeciskamy się przez korki w centrum

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 32

Należy ustanowić hierarchię sposobów podrózowania po miescie. I ta hierarchia powinna znaleźć odzwierciedlenie w dalszych celach szczegółowych. Hierarchia w zakresie ważności uczestników ruchu: 1. Ruch Pieszy. 2. Ruch Rowerowy. 3. Transport publiczny. 4. Logistyka i dostawy. 5. Ruch samochodów osobowych. Ta hierarchia powinna wyznaczać kierunki planowania i działań. Dla porównania zapraszam do poczytania strategii transportowej np. miasta Helsinki, ilosc mieszkańców podobna do Wrocławia. Zwracam się o uzwględnienie wiekszej ilości ruchu pieszego zwłaszcza w centrum miasta. W tej chwili poruszanie się pieszo po mieści jest znacznie utrudnione.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

3.4. Cele i zadania rozwoju transportu zbiorowego we Wrocławiu

Załącznik: .pdf

 

Pomysł nr 33

Proponuje następujący zadanie: preferencje dla parkowania dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Utworzenie stacji ładowania samochodów elektrycznych przy głównych siedzibach pomiotów Gminy Wrocław. Wymiana samochodów Miasta i Spółek podległych na niskoemisyjne np. o napędzie elektrycznym, gazowym, hybrydowym. Bezpłatna komunikacja zbiorowa dla dzieci w wieku szkolnym do ukończenia 16 r. ż.cam się o uzwględnienie wiekszej ilości ruchu pieszego zwłaszcza w centrum miasta. W tej chwili poruszanie się pieszo po mieści jest znacznie utrudnione.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Tabela 2: Cele i zadania dla Planu transportowego dla Wrocławia

 

Pomysł nr 34

Poproszę o bardziej ambitne i mierzalne cele: osiągniecie zrównoważonego transportu - redukcja emisji z transportu publicznego do 2050 o 100%.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

3.4. Cele i zadania rozwoju transportu zbiorowego we Wrocławiu

 

Pomysł nr 35

Czy to jest jakiś żart? wskaźnik realizacji zadań - niewydłużenie się średniego czasu podróży transportem zbiorowym; Chyba powinniście mieć Państwo ambitniejsze cele jak np. skrócenie czasu podróży. Wskaźnik jest źle skonstruowany.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

str. 51

 

Pomysł nr 36

1.Brak bezpośrednich połączeń autobusowych z Wojszyc (ul.Grota-Roweckiego) na Powstańców Śl. oraz w kierunku Legnickiej. Pilnie potrzebne nowe linie włączające w transport tę nowo rozbudowaną część miasta. 2.Koszmar korków na odcinku od ronda przy Biedronce na Grota Roweckiego(wlot do Wrocławia od Radomierzyc) do ul.Przystankowej przy przejeździe kolejowym. Odcinek 300m pokonuje się w 40min! W ciasnych uliczkach Oraczy,Ratajów,Przystankowej tłoczą się dziesiątki aut.Do tego jeszcze o newralgicznej godzinie 7.20 puszczany jest pociąg towarowy blokujący ruch na 8min. A okres jesienno-zimowy przed nami.Błagamy o pomoc!!!!

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 37

Skutkiem rozwoju komunikacji tramwajowej będzie wzrastające natężenie ruchu w ścisłym centrum miasta. Proponuję rozważyć przeniesienie linii tramwajowych pod ziemię w najbardziej newralgicznych punktach. Obecnie czas przejazdu ulicą Kazimierza Wielkiego pomiędzy placem Jana Pawła II a Urzędem Wojewódzkim to 11 minut. Odległość, którą pokonuje tramwaj, to 2.2km, a więc średnia prędkość na tym odcinku jest porównywalna z tempem biegnącego człowieka. We wstępnej wersji można rozważyć utworzenie podziemnych przystanków na najbardziej obleganych skrzyżowaniach (pl. Jana Pawła II, Galeria Dominikańska itp.), przez co tramwaj nie będzie musiał stać na światłach. Taką infrastrukturę można potem stopniowo przekształcić w podziemny tunel pomiędzy placem Jana Pawła II a placem Społecznym na wzór rozwiązania, które z powodzeniem funkcjonuje w Krakowie.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 38

1. Ponieważ Plan zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym plan transportowy jest aktem prawa miejscowego. Wiąże się to z bardzo wieloma konsekwencjami - między innymi -nie wykonanie jego zapisów może skutkować roszczeniami ze strony ludzi lub podmiotów którzy np. podjęli decyzje biznesowe inwestycyjne etc. kierując się oczekiwaniem zrealizowania zobowiązań samorządu z tego planu wynikających. 2. Dlatego dokument ten jak każdy akt stanowionego prawa powinien być przygotowany rzetelnie z dochowaniem należytej staranności w oparciu o prawdziwe dane. Przedstawiony dokument nie spełnia tego warunku w zakresie podstawowym dla jego realności czyli w zakresie danych finansowych – co powoduje że zawarte w planie scenariusze rozwoju są niemożliwe do zrealizowania. Powyższe może być podstawą do uchylenia uchwały o przyjęciu planu gdyż wskazanie źródeł finansowania działalności przewozowej jest obligatoryjnym elementem planu. Tymczasem wysokość koniecznych kosztów funkcjonowania transportu publicznego jest w analizowanym dokumencie istotnie zaniżona wobec przyjęcia nieprawdziwych danych stanowiących podstawę wyliczania kosztów. W szczególności przyjęty koszt wozokilometra tramwajowego (str 83) na poziomie 8,404 zł w roku 2017, rosnący do 8,860 w roku 2022 jest niemożliwy do osiągnięcia i radykalnie zaniżony w stosunku do obecnie ponoszonych przez MPK sp. z o.o. kosztów. Wg obowiązującego planu działalności i planu finansowego Spółki roku 2016 średni koszt pociągo-kilometra tramwajowego MPK wynosił 11,82 zł ( a w przypadku fakturowania tych kosztów przez spółkę dla Samorządu Miasta do tego kosztu należy doliczyć jeszcze podatek Vat)

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 39

3. W związku z powyższym błędem istotnie zaniżone (a co za tym idzie niemożliwe do zrealizowania) są wszystkie prognozy z tych danych wynikające. I tak koszt pracy przewozowej w zakładanym wariancie IVA przy podstawieniu rzeczywistych danych i założeniu wzrostu kosztów pociągo i wozo kilometra pomiędzy 2017 a 2022 - na poziomie przewidzianym w planie na str 83 ) wyniosłyby w roku 2022 około 430 milionów złotych (a nie 382 mln – czyli brakuje ponad 50 milionów). I jest to koszt nie zakładający żadnych nowych inwestycji, które- o czym dalej- są absolutnie niezbędne aby zrealizować założenia „Planu” 4. Ale nawet wynikająca z „Planu” (str. 85) kwota 382 miliony na działalność przewozową w roku 2022 jest niezgodna z Wieloletnią Prognozą Finansową miasta która na rok 2022 w pozycji 1.3.1.21. przewiduje na finansowania MPK 362 mln Zł (projekt uchwały na sesję 20 października 2016- link: http://bip.um.wroc.pl/uploads/files/Sesje_porzadki/694_16.pdf ) W punkcie 1.3.2.14 prognozy przewidziano wprawdzie 20 milionów złotych corocznego wkładu do MPK ale z przeznaczeniem na „zapewnienie finansowania inwestycji” a nie na bieżącą działalność przewozową. Zatem nawet na poziomie (nieprawidłowo wyliczonych) kosztów bieżących kwoty zarezerwowane w planie nie umożliwiają zwykłej realizacji zadań przewozowych. Podawanie nieprawdziwych danych kosztowych w dokumencie który stanowić ma prawo miejscowe - w mojej opinii stanowi podstawę do uchylenia tego planu przez nadzór prawny. 5. Ponadto Plan prezentuje niemożliwe do osiągnięcia parametry dotyczące liczby posiadanego taboru. I tak zgodnie z tym dokumentem (str. 87) w roku 2017 MPK posiadać ma „w ruchu” 260 tramwajów. Zważywszy że obecnie MPK posiada 225 tramwajów z tego do ruchu wyjeżdża około 90% to aby zachować zgodność z „Planem” MPK powinno błyskawicznie pozyskać 56 tramwajów. Tymczasem na zajezdniach nie zmieści się ani jeden dodatkowy tramwaj a zamówione w ramach opcji trzy tramwaje Moderus Beta mają zastąpić wycofywane z użytku najbard

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

rozdział 6

 

Pomysł nr 40

6. Plan jako dokument stanowiący prawo miejscowe powinien być zgodny z innymi dokumentami strategicznymi Miasta. A nie jest - co w szczególności dotyczy wieloletniej prognozy finansowej. Aby móc uzyskać 273 tramwaje „w ruchu” (w 2022r – str 87) MPK musiałoby posiadać w sumie około 290 pociągów. Zatem do 2022 roku należałoby zakupić te pojazdy i zbudować nową zajezdnię. Ponieważ w planach MPK jest zakup (z POIiŚ) 56 pojazdów celem zastąpienia najbardziej zdekapitalizowanych tramwajów typu 105Na to aby zachować zgodność z Planem Spółka powinna kupić DODATKOWO 65 pociągów. Oznacza to że w spółka do 2022 roku spółka powinna kupić około 120 pociągów co wymaga zaangażowania od 480mln do ponad 1 mld zł. Ponadto od 150 do 250 milionów kosztować będzie budowa nowej zajezdni niezbędnej dla powiększonego parku taborowego. Zatem program inwestycyjny spółki niezbędny dla realizacji Planu to 630- 1250 mln zł (kwoty zależą od typu kupowanego taboru). Należy podkreślić że nawet zakładając iż spółka uzyska przewidziane w POIiŚ dofinansowanie w wysokości 159 mln zł do zakupu 56 tramwajów w projekcie który już jest wpisany na listę POIŚ (poz 341) https://www.pois.gov.pl/media/26736/Zal_5_Wykaz_projektow_zidetyfikowanych_1_9.pdf to i tak pozostaje do sfinansowania kwota 53 mln zł wkładu własnego a w obecnej chwili uwzględniając realne koszty funkcjonowanie MPK w Wieloletniej Prognozie Finansowej Wrocławia nie ma zarezerwowanych środków które uczyniłoby taki zakup prawdopodobnym przy jednoczesnym utrzymaniu obecnej pracy przewozowej. Zatem zrealizowanie tak bezprecedensowego programu inwestycyjny zakładającego dwa razy większe niż obecnie planowane zakupy taborowe (i to bez finansowania z UE)- który jest niezbędny do zrealizowania założonej w Planie pracy przewozowej nie jest realne. Suma kwot zarezerwowanych w POIiŚ oraz w WPF Wrocławia na dofinansowanie inwestycji MPK do 2022 roku to łącznie 299 mln zł. (i to przy założeniu w WPF zaniżonych kosztów działalności przewozowej

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

rozdział 6

 

Pomysł nr 41

7. Zadania wpisane we Wrocławskim Planie Tramwajowym na który powołują się Autorzy Planu w istotnej części nie są przewidziane w WPF Wrocławia i nie znajdują się na wykazie projektów zidentyfikowanych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - zatem podstawa do ich wpisania do Planu jest co najmniej dyskusyjna. Autorzy Planu piszą że „Inwestycje przywoływane w Planie nie są częścią decyzyjną Planu – są one objęte procedurami przygotowania i realizacji zadań inwestycyjnych w ramach Wieloletniego Planu Inwestycyjnego i ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta, przy czym ich zakres i harmonogram jest podporządkowany celom Planu transportowego” niemniej Plan przewiduje pracę przewozową wymagającą takich inwestycji – i to jako warunku „sine qua non” jego realizacji. Inwestycji których nie można znaleźć w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta(tabor, budowa nowej zajezdni etc.). W tym zakresie mamy całkowitą sprzeczność planu z obowiązującymi dokumentami finansowymi miasta. Co więcej utrzymanie obecnego poziomu finansowania działalności bieżącej wynikającego z obecnej Wieloletniej Prognozy finansowej grozi niezrealizowaniem nawet tego programu inwestycyjnego na który są już zarezerwowane środki w POIiŚ gdyż pomoc unijna nie może być udzielona przedsiębiorstwom w trudnej sytuacji finansowej. A za taką sytuację uznaje się na przykład stratę która przewyższa połowę kapitału zakładowego. 8. Przyjęcie Planu w jego obecnej formie (Bez jednoczesnej korekty prognozy finansowej) oznaczać będzie zatem że Samorząd miasta przyjmuje prawo miejscowe, które jest sprzeczne ze stanem faktycznym i przewiduje realizację zadań które nawet nie są planowane w prognozach finansowych miasta.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

rozdział 6

 

Pomysł nr 42

9. Plan przewiduje w roku 2017 -2019 obniżenie podaży usług przewozowych w trakcji autobusowej i tramwajowej przy jednoczesnym zwiększeniu dochodów z biletów i liczby pasażerów. Założenia te należy uznać za bezzasadnie optymistyczne. A możliwość obniżania oferty przewozowej od przyszłego roku wątpliwą (choć odpowiedzią na tę wątpliwość byłaby informacja jakie linie - już za dwa miesiące zostaną zredukowane)

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

rozdział 6

 

Pomysł nr 43

Brakuje zapisu w planie, że planowane zmiany stałe w układzie linii powinny być konsultowane na miesiąc przed ich wprowadzeniem. Przykładowo, za kilka dni otwierają most Racławicki a dotąd nie wiemy czy pojedzie tam jakiś autobus czy też nie.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 44

Dzień dobry, W załączniku (skan pisma) przesyłam uwagę do projektu Planu Transportowego w wersji z września 2016 roku. Jeśli niezbędne jest przekazanie oryginału pisma, proszę o stosowną informację na podany adres poczty elektronicznej.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Cały dokument

Załącznik: .pdf

 

Pomysł nr 45

Wnoszę postulat o wpisanie do PT działań mających na celu podpisanie podobnego porozumienia z gminą Oborniki Śląskie. O przeprowadzenie takich działań, a czy ich skutek będzie skuteczny to już czas pokaże. "Wrocław i okolice – obszar, dla którego obowiązuje niniejszy Plan transportowy, obejmując miasto Wrocław oraz gminy, które zawarły z miastem porozumienia o powierzeniu zadania organizacji lokalnego transportu zbiorowego użyteczności publicznej: Czernica, Długołęka, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Miękinia, Siechnice, Wisznia Mała;"

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Słownik pojęć

 

Pomysł nr 46

Słownik pojęć Wnoszę postulat o wpisanie do PT działań mających na celu podpisanie podobnego porozumienia z gminą Żórawina. O przeprowadzenie takich działań, a czy ich skutek będzie skuteczny to już czas pokaże. "Wrocław i okolice – obszar, dla którego obowiązuje niniejszy Plan transportowy, obejmując miasto Wrocław oraz gminy, które zawarły z miastem porozumienia o powierzeniu zadania organizacji lokalnego transportu zbiorowego użyteczności publicznej: Czernica, Długołęka, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Miękinia, Siechnice, Wisznia Mała;"

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Słownik pojęć

 

Pomysł nr 47

Problem jakości szyn tramwajowych, zmniejsza użytkową prędkość ich eksploatacji, a przez to zmniejsza atrakcyjność transportu tramwajowego. To z kolei wynika m.in. z wysokich cen szyn i ich remontów, a to z kolei wynika z bardzo małej liczby producentów szyn (i pewnie też zmowy cenowej). Proponowane rozwiązanie: zbudowanie bazy dostawców, np. szyn, także pośród zagranicznych, ościennych państw i kierowanie tam także zaproszeń do udziału w przetargach, w ramach dbałości o ekonomiczność transportu publicznego i koszty jego eksploatacji, remontów.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 48

Na jakość transportu publicznego wpływa m.in. jego niezawodność, a awarie, szczególnie tramwajowe niosą czasem konsekwencje dla setek pasażerów, gdy cała linia jest zablokowana przez wiele minut lub nawet godziny. Proponowane rozwiązanie: przynajmniej coroczna (albo i cześciej) analiza przyczyn awarii w komunikacji zbiorowej i wyciąganie wniosków by minimalizować takie przypadki

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 49

Wrocławska Polityka Mobilności ma zapis " stosowanie rozwiązań technicznych minimalizujących negatywne oddziaływanie transportu na klimat akustyczny, przy ograniczaniu stosowania ekranow akustycznych," Postulat: zbadanie w jakich rejonach miasta poziom hałasu wpływa na komfort największej liczby mieszkańców i na podstawie tego, co roku tworzenie przynajmniej 1000 metrów barier akustycznych w mieście, począwszy od miejsc, gdzie najwięcej mieszkańców narażonych jest na hałas transportowy o największym natężeniu (szczególnie w porze od 16-8) i kolejno w miejscach, gdzie jest mniej mieszkańców lub mniejsze natężenie hałasu od transportu

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 50

Postulat: Ogłoszenie konkursu na koncepcję systemu 'autostopu miejskiego', odpowiednika Blablacar, ale miejskiego/aglomeracyjnego. Następnie ogłoszenie przetargu na realizację najlepszej koncepcji lub mieszanki najlepszych koncepcji, wraz z operowaniem systemu przez kolejne 2 (lub więcej) lata. Promowanie powstałego systemu. Model działania podobny do sieci rowerów miejskich, ale przy wspólnych przejazdach samochodami. Bez zwiększania przepustowości dróg, umożliwi przejazdy większych potoków mieszkańców.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 51

Postulat: w strefach uspokojonego ruchu powinny powstawać progi które umożliwiają przejazd samochodom osobowym z prędkością dozwoloną, ale nie z większą i umożliwiały jednocześnie przejazd np. autobusom czy śmieciarkom (czyli progi wyspowe). Powinny powstawać w szczególności blisko wjazdów do tych stref. Oczywiście za każdym razem, na takim osiedlu powinny być przeprowadzane konsultacje ilości i rozmieszczenia progów, najlepiej zakończone jakimś lokalnym głosowaniem. Tak samo progi byłyby dobre tam, gdzie nie ma uspokojonego ruchu, ale wtedy powinny być dostosowane do prędkości jaka jest tam dozwolona, czyli np. 40 lub 50 km/h, więc łagodniejsze.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 52

Wrocławska Polityka Mobilności zawiera zapis: " konsultowanie z mieszkańcami osiedli rozwiązań transportowych planowanych w ich sąsiedztwie," Postulat: zapis by wszelkie inwestycje drogowe i transportowe, w koszcie wyższym niż 1 mln zł, powinny być obowiązkowo konsultowane z lokalną społecznością, przynajmniej poprzez zorganizowanie dwóch spotkań informacyjno-dyskusyjnych na ten temat.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 53

Wrocławska Polityka Mobilności posiada zapis: " wspieranie inicjatyw zmierzających do wykreowania dworca międzynarodowego transportu autokarowego poza centrum miasta – w miejscu zapewniającym sprawne powiązania z systemem drog międzynarodowych i krajowych oraz dobrą dostępność transportu - prowadzenie studiow i wdrażanie nowych systemow transportu zbiorowego" Proponuję rozważyć lokalizację na przystankukolejowym i tramwajowym - Stadion (nowy Stadion Miejski), koło zjazdu z AOW. Wpierw wysyłając zapytanie do firm oferujących tego typu kursy międzynarodowe we Wrocławiu o zainteresowanie korzystaniem z takiego punktu. Wraz z sugestią by wypytali o to swoich pasażerów, użytkowników. Następnie zaprojektowanie takiego dworca, w oparciu o zgłaszane zapotrzebowanie + 50%, wraz oczywiście z koncepcyjnym przygotowaniem potencjalnej dalszej rozbudowy w przyszłości i rezerwy terenu na ten cel.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 54

Raz na 5 lat badania w minimum 15 największych centrach handlowych/usługowych w aglomeracji wrocławskiej na temat tego skąd dojeżdżają tam konsumenci. Może być to realizowane np. w porozumieniu z centrami, która przeznaczy np. kody rabatowe w sklepach galerii w zamian za udzielenie odpowiedzi na kilka pytań + współpraca z uczelniami kształcącymi socjologów w ramach praktyk studenckich (dla zmniejszenia kosztów badania). Badanie powinno być przeprowadzane co 5 lat + w terminie pół roku od otwarcia nowych dużych centrów handlowych (by to mierzyć już po minięciu tzw. etapu świeżości/nowości). Informacje te służyć mają oczywiście racjonalnemu planowaniu transportu do/z centrum, a są to punkty które wiele ruchu generują.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 55

Raz na 5 lat badania we współpracy z minimum 100 największymi pracodawcami w aglomeracji wrocławskiej na temat tego skąd i czym dojeżdżają tam pracownicy. Badanie powinno być przeprowadzane co 5 lat + w terminie pół roku od otwarcia nowych dużych zakładów/firm (by to mierzyć już po minięciu tzw. etapu świeżości/nowości). Informacje te służyć mają oczywiście racjonalnemu planowaniu transportu do/z centrum, a są to punkty które wiele ruchu generują.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 56

Rozwój sieci roweru miejskiego. Rower miejski pełni bardzo ważną rolę popularyzowania transportu rowerowego, bo mieszkańcy, którzy z niego skorzystają z powodzeniem wiele razy, czasem przesiadają się sami na swój rower i coraz częściej korzystają z tego ekologicznego środka transportu. Postulat: sieć roweru miejskiego powinna co roku wzrastać o co najmniej 5 stacji, a w perspektywie 2022 powinna obejmować przynajmniej 85% wrocławskich osiedli.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 57

Kierowcy, którzy przesiadają się do komunikacji miejskiej, korzystają z niej, powinni być objęci 50% ulgą na przejazdy nią. Dokumentem uprawniającym do ulgi powinno być wtedy posiadanie przy sobie aktualnie opłaconej polisy OC, imiennej. wraz z dokumentem ze zdjęciem poświadczającym, że to ta osoba (paszport, dowód osobisty lub prawo jazdy). To wtedy promuje korzystanie z komunikacji zbiorowej.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 58

Polityka transportowa Wrocławia z 1999 zawiera zapis: " poprawę warunkow ruchu tramwajow i autobusow w celu skrocenia czasow przejazdu na poszczegolnych liniach" Postulat: wprowadzenie przystanków tramwajowych 'na żądanie' na których motorniczy może się nie zatrzymywać gdy a) nikt nie sygnalizuje chęci wsiadania/wysiadania oraz b) tramwaj jest spóźniony względem rozkładu jazdy. W Krakowie i innych miastach takie przystanki są. Oraz drugi postulat: zwiększenia liczby przystanków na żądanie dla autobusów, oczywiście głównie tam, gdzie wsiadających/wysiadających jest niewiele, a często nie ma wcale. I przy obu postulatach należycie dostosować rozkład jazdy, przyśpieszając go trochę. Szczególnie w porach dnia o niskim natężeniu ruchu.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 59

Plan zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego, Perspektywa 2020 posiada zapis: " Umocnienie w wojewodztwie wewnętrznej i zewnętrznej integracji przestrzennej, społecznogospodarczej oraz infrastrukturalnej w powiązaniu z sąsiednimi regionami Polski, Czech i Niemiec oraz ukształtowanie Dolnego Śląska, jako harmonijnie rozwiniętego, europejskiego regionu węzłowego o wysokim stopniu konkurencyjności i gospodarce opartej na wiedzy." Postulat, by wszędzie gdzie to jest możliwe, a występują tam informacje dotyczące transportu, występowało także tłumaczenie tych treści na język angielski. Np. w kwestii regulaminu przewozów w MPK w autobusach i tramwajach - jest tam tylko wersja po polsku. We Wrocławiu są tysiące obcokrajowców, mieszka tu i pracuje, też bardzo wielu turystów odwiedza Wrocław, z tendencją rosnącą, a język angielski w komunikacji dalej nie jest wszędzie (gdzie to możliwe) obecny

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 60

Współpraca z sąsiednimi gminami czasem jest jedynie pustym frazesem. Przykładowo Smolec, który funkcjonalnie jest osiedlem-sypialnią Wrocławia i ma obecnie 5-10 tysięcy mieszkańców z tendencją wzrostową, nie ma ani jednego autobusu ani tramwaju, który by łączył go z Wrocławiem mimo bardzo dużej bliskości do miasta. Powoduje to niebagatelne korki, także we Wrocławiu w okolicach ulicy Mińskiej, codziennie. Plan transportowy powinien być robiony dla aglomeracji i tak projektowany powinien być transport, z tym zastrzeżeniem, że część tego systemu, która jest geograficznie w gminach sąsiednich, oczywiście będzie realizowana jedynie, gdy się te gminy porozumieją z Wrocławiem we wszystkich aspektach tych inwestycji i ich eksploatacji. Należy więc tworzyć plan w wersji a) dogadamy się z sąsiadami i wersji b) nie dogadamy się To bardzo wielki błąd, że skomunikowanie przykładowo Smolca, ale też chociażby Mokronosu Górnego i Dolnego (do tylko jednego z nich dojeżdża jedna z linii miejskich ostatnio, ale tylko na skraju tej wsi), bo to utrwala nawykowe korzystanie z samochodów.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 61

Na stronie 27 i 28 Planu Transportowego, w tabelkach są jakieś mylne dane dla autobusów, bo wynika z nich, że przy większym rozroście tego transportu będą niższe koszty.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

s. 27 i 28

 

Pomysł nr 62

Plan Transportowy powinien być wzbogacony o dział sugerowanych zmian dotyczących polityki w innych obszarach, które to wpływają też i na transport, mimo, że nie są transportowymi. Przykład z polityki społecznej to kwestia śmierdzących, cuchnących bezdomnych w pojazdach komunikacji autobusowej i tramwajowej. To zniechęca, szczególnie w zimie, gdy jest ich więcej, do korzystania z MPK. Rozwiązaniem powinno być więcej miejsc noclegowych dla bezdomnych w okresie zimowym. Problemem jest też to, że Ci najbardziej śmierdzący bywają nie wpuszczani do noclegowni, bo są pijani, brudni i uprzykrzają życie pozostałym bezdomnym. Dlatego powinna powstać druga kategoria noclegowni, dla takich problematycznych osób, gdzie standard jest gorszy, a gdy się poprawią i będą się porządnie zachowywać (nie będą pijani itp.) to wtedy dopiero będą mogli korzystać ze standardowej noclegowni. Dzięki temu będą mogli skorzystać tam z prysznica czy pralni i rzadziej będą cuchnąć, jeżdżąc komunikacją miejską, a przynajmniej będą mniej śmierdzieć i powodować mniejszy dyskomfort. Tego typu zalecenia powinny być wpisane do Planu Transportowego, najlepiej jakby były decyzjami, ale jeśli nie to przynajmniej powinny być zaleceniami z obowiązkiem przesłania ich do wszystkich instytucji w mieście, które zajmują się daną problematyką. To też wpływa na komunikację zbiorową.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 63

Plan Transportowy powinien być wzbogacony o dział sugerowanych zmian dotyczących polityki w innych obszarach, które to wpływają też i na transport, mimo, że nie są transportowymi. Urbanistyczne planowanie rozwoju miasta, powinno być realizowane biorąc pod uwagę to gdzie rozwinięta jest infrastruktura komunikacyjna i komunikacja zbiorowa. Tereny przeznaczone w MPZP na tereny mieszkaniowe powinny zostać przejrzane pod kątem odległości i dostępu do komunikacji zbiorowej i indywidualnej i powinny zostać skierowane odpowiednie zalecenia odnośnie tych terenów, np. w skali trzystopniowej 1) teren bardzo dobrze skomunikowany pod kątem nowych nieruchomości 2) teren średnio skomunikowany, ale z perspektywą łatwego i niedrogiego uzupełnienia sieci połączeń 3) teren słabo skomunikowany lub bez perspektyw na niedrogie uzupełnienie sieci połączeń - z rekomendacją do zmiany MPZP i planu zagospodarowania by potencjalnie tymczasowo wycofać grunt z możliwości zabudowy Taka analiza powinna zostać przeprowadzona na całym terenie miasta. A także w porozumieniu z ościennymi gminami, także na ich terenie. Zmiany planów MPZP i planów zagospodarowania oczywiście też. Tego typu zalecenia powinny być wpisane do Planu Transportowego, najlepiej jakby były decyzjami, ale jeśli nie to przynajmniej powinny być zaleceniami z obowiązkiem przesłania ich do wszystkich instytucji w mieście, które zajmują się daną problematyką. To też wpływa na komunikację zbiorową.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 64

Analiza dotyczące tego, które wydzielone pasy dla autobusów i tramwajów w największym stopniu wpływają na zmniejszenie przepustowości dla indywidualnego transportu samochodami. Połączenie tego z tym, gdzie natężenie tramwajów i autobusów jest najmniejsze. A następnie pilotażowe uruchomienie projektu 'czasowego wydzielenia pasów dla komunikacji zbiorowej' przynajmniej w dwóch miejscach w mieście (np. na Traugutta i na Podwalu blisko pl. Jana Pawła II. Auta na część takiego pasu byłyby wpuszczane wtedy, gdy na podstawie danych z GPSów/ITSu wynikałoby, że zdążą one opuścić pas, zanim tramwaj/autobus przyjedzie. Przy pomocy sygnalizacji świetlnej, podpiętej pod ITS. W razie powodzenia pilotażu, projekt miałby być rozszerzony na inne miejsca w mieście. Miałby na celu optymalne wykorzystanie przepustowości danego pasu ruchu.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 65

Udostępnienie danych ITSu i modelu działania, w trybie open data, transparentnie. Umożliwiając jednocześnie osobom zainteresowanym, modelowanie innych, optymalniejszych rozwiązań i przeliczanie ich, tak by zgłoszone mogły posłużyć do polepszenia działania ITSu, zgodnie z mądrością 'co dwie głowy to nie jedna'. Co dwa lata organizacja konkursu otwartego, na ulepszenia, z nagrodami. Nagrody byłyby przyznawane wedle tego, na ile większą modelowaną przepustowość dla potoków ruchu, wybrane osoby będą w stanie osiągnąć. Do udziału w konkursie byliby zachęcani studenci, matematycy, poprzez współprace z uczelniami, a oczywiście wziąć w nich udział mógłby każdy. To się wpisuje też w filozofię 'crowdsourcing'

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 66

Ogłoszenie, co dwa lata, konkursu z nagrodami, na koncepcje usprawnienia systemu transportu we Wrocławiu. Jury składałoby się ze specjalistów od transportu miejskiego z różnych miejscowości, nie tylko z Wrocławia. Głównymi czynnikami oceny byłyby: realność techniczna i ekonomiczna oraz planowane (na podstawie uzasadnionych danych) usprawnienie transportu w mieście. Wybór nagrodzonych i wyróżnień powinien być uzasadniony każdorazowo, podobnie jak w przypadku projektów odrzuconych albo słabo ocenionych. Filozofia 'crowdsourcing' w usprawnianiu transportu w mieście

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 67

Strategia dla Wrocławia 2020 s.48 - "Przestrzeń komunikacyjna Egzekwowanie standardów środowiskowych (hałas, spaliny)." Należałoby w ramach walki z hałasem, walczyć z pojazdami (samochodami i motorami), które mają specjalne instalacje, które sprawiają duży hałas. Problem w tym, że gdy taki pojazd ma wezwanie na pomiar hałasu to wtedy, odłącza elementy wyposażenia i spełnia normy hałasu, a po kontroli znowu je montuje i hałasuje. Dlatego rozwiązaniem byłoby zamontowanie w wybranych kluczowych miejscach w mieście, np. na trasach wylotowych, urządzeń rejestrujących obraz wraz z dźwiękiem i miałyby one zapisywać obrazy, z okolic momentów (np. 20 sekund wcześniej i 20 sekund później) gdy duży hałas zostanie zmierzony. Obraz powinien pozwolić zidentyfikować pojazd. Byłby to taki 'fotoradar dla dźwięku'. Kary powinny być na tyle duże (może dałoby się uchwalić prawo lokalne dla gminy, które wprowadzałoby dodatkowe grzywny). Ktoś co jakiś czas oglądał by zapisy i pomijał momenty gdy to służby jadą na sygnale, ograniczając wezwania do zapłaty mandatów/grzywn do przypadków hałasujących pojazdów. Dodatkową propozycją może być wyposażenia straży miejskiej i/lub policji w aparaturę do pomiaru hałasu, poza stacją pomiarową i wtedy, gdy pojazd zostanie zatrzymany, zbadanie hałasu jaki tworzy, w realnych warunkach.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 68

Strategia dla Wrocławia 2020 s.48 - "Przestrzeń komunikacyjna Egzekwowanie standardów środowiskowych (hałas, spaliny)." Wyposażenie jednostek straży miejskiej i/lub policji w sprzęt do pomiaru ilości spalin i regularne badanie przynajmniej 200 pojazdów miesięcznie, w szczególności tych starszych modeli.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 69

Postulat by uzyskać od GUSu, na podstawie spisu ludności, zagregowanych, anonimowych, liczbowych informacji odnośnie transportu, które miałyby służyć pomocą w kreowaniu polityki transportowej. Np. co do posiadanych samochodów ilości rodzin i okolic ich zamieszkania. Takie dane będą prawdopodobnie dużo bardziej dokładne niż te jakie miasto posiada i jakimi się w analizach kieruje.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 70

Tablice wskazujące czas przyjazdu kolejnych pojazdów usprawnić. Z moich obserwacji, podają one czas przyjazdu, wyliczony prawdopodobnie na podstawie jednego scenariusza, jakiejś średniej i on jest trafny dla średniego natężenia ruchu, ale w bardzo małym natężeniu się nie sprawdza do końca i w bardzo dużym natężeniu, w szczycie komunikacyjnym, tym bardziej się nie sprawdza. Należałoby sposób obliczania trasy dojazdu dopracować, tak by w zależności od pory dnia, i tego czy to dzień roboczy czy nie, wakacyjny czy nie, w takiej czy innej porze roku (zimą wolniej jeździ komunikacja często), obliczał te czas, by lepiej prognozowały je algorytmy.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 71

Strategia dla Wrocławia 2020 s.49 "Radykalne uspokojenie ruchu w mieście. Nacisk na kulturę jazdy: mniej znaków, mniej agresji (klaksony), lepsze egzekwowanie ograniczeń, oszczędne parkowanie." Co do oszczędnego parkowania to postulat ogłoszenia konkursu na zaprojektowanie technologii jak najtańszego, ale jednocześnie spełniającego normy budowlane i funkcje, parkingu wielopoziomowego, w opcjach: a) 2 poziomy nadziemne b) 3 poziomy w tym jeden w gruncie (nie koniecznie cały) oraz c) 4 poziomy w tym jeden całkiem podziemny Zgłaszane projekty miałyby obejmować oprócz wskazania technologii i materiałów, także dostawców tych materiałów, którzy oferują je w takiej cenie rynkowej (bez rabatów) w jakiej wskazane są w projekcie. No i bez robocizny firmy budowlanej. Miałoby to być podstawą do podejmowania potencjalnych decyzji o budowie takowych parkingów, w ramach postulatu 'oszczędne parkowanie'. Mogłyby one powstać np. w miejscach wskazanych na park&ride, gdy się okaże, że przestrzeń na nie przeznaczona jest stale wypełniona i nie wystarcza dla liczby samochodów. Konkurs w nagrodami, z jury z różnych miast - specjalistów budowlanych. Oceniane byłoby jako kryterium formalne - spełnianie norm budowlanych oraz zadana funkcjonalność (dopuszczenie do listy finalistów). A jako kryterium merytoryczne - koszty oraz w mniejszym stopniu estetyka i inne kryteria. Startujący do konkursu wiedzieliby jaką powierzchnie ma działka przeznaczona na parking oraz z jakiej strony możliwe są wjazdy/wyjazdy oraz wszystko inne co jest im potrzebne. W ramach funkcjonalności ocenie podlegałoby m.in. ile miejsc parkingowych w ramach projektu udałoby się zmieścić tam, na tej przestrzeni w danymi założeniami. Kształty działek mogłyby być przykładowo użyte z takich w mieście, jakie miasto brałoby pod uwagę dla lokalizacji tego typu parkingów lub jakieś inne względnie standardowe. Jednorazowy konkurs zgodnie z filozofią 'crowdsourcingu' na szukanie najlepszych rozwiązań technicznych.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 72

Badania na 15 największych uczelniach Wrocławia realizowane z ich pomocą odnośnie tego, gdzie studenci z nich mieszkają, w jakich rejonach i czy są tam zameldowani oraz na jakim wydziale studiują, jakimi środkami transportu się poruszają. Badanie realizowane w roku akademickim poprzedzającym prace nad kolejnym Planem Transportowym, ma pomóc uzupełnić brakujące dane, potrzebne do analiz i projektowania systemu transportowego.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 73

O ile się nie mylę to autobusy awaryjne są wysyłane tylko z zajezdni autobusowej, w razie potrzeby, a jest ono oddalone znacznie od dużej części miasta. Należałoby sprawdzić czy nie byłoby uzasadnionym by utworzyć miejsce w południowej części miasta, gdzie autobus awaryjny czekałby (albo ich parę), w razie potrzeby, by być bliżej miejsca do jakiego ma dojechać. Szczególnie w zimnej części roku, gdy brak środka transportu może być najbardziej uciążliwy ze względu na aurę. Miałoby to zminimalizować potencjalne negatywne skutki awarii dla pasażerów. Przykładowe miejsce mogłoby być na Spiskiej albo Petrusewicza

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 74

Od wielu lat były przez mieszkańców postulowane 3 sposoby tramwajowego skomunikowania obszaru Swojczyce-Strachocin-Wojnów (przedłużenie linii 1/10 , 6/11 lub 9/17 - w wariancie maksymalnym z połączeniem "6" z "17" na wspólnej pętli). Obecnie miasto odkłada historycznie zasadne przeprowadzenie nowego mostu z Bartoszowic (na pierwszym etapie konsultacji przypomnianego we wniosku Rady Osiedla Biskupin-itd.), deklarując rozwiązanie komunikujące linię tramwajową z linią kolejową 292. Ostatecznie zostało wpisane w Plan Transportowy wydłużenie linii z Sępolna do stacji kolejowej Swojczyce, gdyż takie przedsięwzięcie znalazło się jako priorytetowe w ogłoszonym przed miesiącem Wrocławskim Planie Tramwajowym. Jednak W.P.T. ma być wg władz miejskich "poddany dyskusji", a w prezentacji W.P.T. stwierdza się "Kierunki rozwoju sieci będą zapisane w Planie Transportowym (...) oraz wkomponowane w Studium uwarunkowań (...) zagospodarowania przestrzennego." Zatem przepisywanie tak precyzyjnie opisanego skomunikowania do Planu Transportowego czyni bezzasadną jakąkolwiek dalszą dyskusję na ten temat. Chyba, że tej specyficznej rekurencji użyto właśnie celowo, dla uzyskania argumentu w pozorowanych konsultacjach społecznych, aby to właśnie rozwiązanie uznać za właściwe, bo już przecież zapisane. Nagłe przystąpienie do sporządzania MPZP nr 615 dla centralnego obszaru Swojca potwierdza takie przypuszczenia. Ponadto stale nierozstrzygnięta jest optymalna lokalizacja przystanków dla szynobusu na linii 292, gdyż historycznie zlokalizowane, nieużywane stacje PKP nie odpowiadają dzisiejszym potrzebom. Dlatego w Planie Transportowym powinno zostać zapisane, że priorytetowym zamierzeniem będzie węzeł przesiadkowy dla linii kolejowej 292 i przedłużonego torowiska linii 9 lub 6, w zależności od wyniku dogłębnych analiz efektów/kosztów oraz szerokich, uczciwych konsultacji społecznych

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 11 (tekst) strony 120, 121 (mapy)

 

Pomysł nr 75

W ramach Planu Transportowego powinna powstać 'mapa drogowa', opis procesu docelowego dojścia do utworzenia kolei miejskiej i/lub aglomeracyjnej. Kolej aglomeracyjna jest wymieniona w dużej liczbie dokumentów, na jakie powołuje się Plan Transportowy, a mimo to omija on ten temat, niesłusznie. To, ze kwestia powstania kolei nie zależy tylko o gminy Wrocław, nie oznacza, że nic nie można zrobić. Można ustalić cele, priorytety, proponowaną kolejność zadań, horyzont czasowy dla nich, sugerowany przebieg i sposób funkcjonowania kolei, które to będą podlegały później modyfikacjom w rozmowach z PKP, Urzędem Marszałkowskim czy ościennymi gminami, ale podobnie jak w przypadku tramwaju na Psie Pole, można wskazać część z sugestii już teraz, zamiast unikać tematu.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

strona 11 (tekst) strony 120, 121 (mapy)

 

Pomysł nr 76

Informacje o jakich Pan Jan który koordynuje powstawanie Planu Transportowego mówił o tym, że zgodnie z badaniami żaden z autobusów w godzinach szczytu nie miał nawet 30% napełnienia zdaje się być nierealnym, znając realia komunikacji wrocławskiej, w praktyce. Te dane powinny zostać zweryfikowane. Możliwe, że to było spowodowane mierzeniem wypełnienia od pętli do pętli przez całą trasę, ale wtedy to jest niewłaściwa dana, bo właściwą powinno być wypełnienie w tych miejscach trasy, gdzie jest ono największe, by stwierdzić czy wszyscy chcący jechać, mogli zabrać się pojazdem.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 77

Podczas II spotkania w ramach konsultacji padła obietnica ze strony organizatorów konsultacji by robić warsztaty, które mają być na etapie prekoncepcji inwestycji transportowych we Wrocławiu. Powinno to zostać zawarte w Planie Transportowym wraz z uwzględnieniem sugestii by wspólne inwestycje także w gminach z aglomeracji także uwzględniały takie warsztaty.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 78

Z uwagi na liczne uwagi i niejasności, proces konsultacji Planu Transportowego powinien ulec wydłużeniu, wraz z kolejną turą odpowiedzi na zgłoszone postulaty i ze spotkaniem informacyjnym. Do tego kwestia kolei aglomeracyjnej powinna zostać uwzględniona.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 79

Strategia dla Wrocławia 2020 s.37 - Wymiar aglomeracyjny "konieczności powstania spójnego bytu aglomeracyjnego" " musi powstać system naczyń połączonych, w którym koszty i korzyści obu stron będą się lepiej bilansować; w przeciwnym razie rozwijające się naruszenia równowagi doprowadzą do poważnego i wyniszczającego konfliktu" To wymaga jeszcze pracy. Komunikacja na styku Wrocławia i gmin ościennych w wielu przypadkach mocno kuleje, jak np. ze Smolcem, przez to te miejscowości pełniące funkcjonalnie często rolę 'sypialni' Wrocławia, generują spore natężenie indywidualnego ruchu samochodowego, co się źle odbija na transporcie w mieście. Należy zintensyfikować współprace między gminami i współfinansować bardziej rozbudowaną sieć połączeń autobusowych, które dowozić będą do obwodowych centrów przesiadkowych.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 80

Strategia dla Wrocławia 2020 s.38 "Demonopolizacja komunikacji publicznej. Dopuszczenie konkurujących przewoźników przy zachowaniu kontroli nad siecią transportową." To bardzo ważny kierunek. Miasto powinno umożliwić prywatnym przewożnikom, tworzenie linii miejskich i podmiejskich, dotując jest w sposób analogiczny jak dotowane są przejazdy MPK lub w stopniu bardzo bliskim temu dotowaniu. Otwarcie rynku umożliwi bardziej efektywne, otwarte i kreatywne tworzenie oferty transportowej dla Wrocławian. To kluczowe, bo MPK finansowo od lat dobrze nie funkcjonuje i boryka się z finansowymi barierami rozwoju sieci komunikacji zbiorowej.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 81

Taksówki. Należy zweryfikować mapę postojów taksówek we Wrocławiu i zastanowić się w jakich innych lokalizacjach ich brakuje. Taksówki to ten element transportu, który jest bardziej efektywny pod kątem zmniejszania ilości samochodów i przestrzeni potrzebnej dla samochodów w mieście, dlatego warto go wspierać. Informacje o numerach telefonów do taksówek, powinny być umieszczane na przystankach, gdzie jeżdżą co najmniej 4 linie, w ramach promocji tego typu transportu, zamiast posiadania własnych samochodów. Taksówki są sprzymierzeńcem w walce z korkami. Dodatkowo hybrydowe lub elektryczne taksówki, te firmy, które mają ich procentowo najwięcej powinny być na szczycie listy z ewentualnością do zniżek od miasta - do rozważenia jakich.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 82

Miasto powinno przeanalizować swoje dane dotyczące transportu i wybrać 50 najlepiej rokujących obszarów, które potencjalnie mogą być nie dość dobrze obsłużone komunikacją miejską. Te informacje miasto powinno przesłać do co najmniej 20 firm przewozowych w Polsce, najlepiej takich, które już prowadzą podobne usługi na Dolnym Śląsku lub w ościennych województwach, zachęcając do wejścia na wrocławski rynek i zaoferowania pasażerom, oferty przewozowej. To działanie w ramach deregulacji i demopolizacji rynku komunikacji zbiorowej w mieście. Miasto powinno następnie służyć wsparciem w rozpoczęciu świadczenia takich usług.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 83

W ramach wspierania transportu zbiorowego i innych narzędzi wspierających efektywność transportu miasto powinno promować usługi wspierające komunikację np. aplikacja BusLive, JakDojade.pl, E-Podróżnik.pl, Krycha, PHWD, itd. Np. poprzez plakaty w gablotach na głównych 20 punktach przesiadkowych w mieście, a na plakatach informacje o tych usługach i firmach.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

brak

 

Pomysł nr 84

W załączniku został przedstawiony szereg uwag odnośnie Planu Transportowego.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Całość

Załącznik: .pdf

 

Pomysł nr 85

Należy utworzyć usługę, która by łączyła zalety systemów typu iMPK, tablice wyświetlające czas przyjazdu pojazdu oraz jakdojade.pl tak by dokładność planowania tras była jak najbliższa realnemu przejazdowi. Dodatkowo na przystankach wyposażonych w automaty biletowo, obok powinny powstać automaty, które umożliwiają skorzystanie z tych aplikacji: iMPK, jakdojade.pl oraz nowej usługi, która powinna powstać z połączenia zalet obu powyższych. To skróci potencjalnie czasy przejazdu komunikacją i przez to powinno zachęcić więcej osób do korzystania z niej. Dodatkowo system dobrze byłoby zintegrować z systemem roweru miejskiego oraz rozkładem jazdy autobusów i pociągów podmiejskich i dalekobieżnych, tak by aplikacja potrafiła zintegrować wszystko i w zależności od preferencji użytkownika, uwzględniać je lub nie.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 86

Uruchomienie nowej linii autobusowej w relacji Swojczyce/Wojnów – Księże Małe/Tarnogaj przez Wschodnią Obwodnicę Wrocławia i Radwanice. Pozwoli to ominąć całe centrum miasta wielu osobom unikając tym samym regularnie zakorkowanych rejonów miasta.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Osiedla Strachocin - Swojczyce - Wojnów

 

Pomysł nr 87

Powinna w ramach Planu Transportowego powstać mapa z zaznaczonymi największymi deficytami transportowymi na trasach: osiedle - centrum miasta, osiedle - największe punkty przesiadkowe w okolicy, osiedle - największe punkty handlowo-usługowe w okolicy, osiedle - największe parki i tereny zielone w okolicy. I tak dla każdego z osiedli lub części osiedli, gdy są one rozległe. Oprócz deficytu także oznaczenia poziomu oceny danych połączeń np. w skali 5-stopniowej. Ta mapa byłaby źródłem cennych informacji przy planowaniu usprawniania systemu transportu.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 88

Nowa linia autobusowa od pętli tramwajowej Biskupin do pętli Sępolno, następnie przez osiedle Olimpia Port do pętli tramwajowej Kowale przez ul. Działdowską i Kwidzyńską a następnie do pętli Kromera (alternatywnie jako linia okólna kursująca od skrzyżowania ul Kwidzyńskiej i Kochanowskiego ul. Kochanowskiego do ul. Moniuszki a następnie dalej w kierunku pętli Sępolno i Biskupin) Pozwoli to połączyć wszystkie pętle tramwajowe w naszym rejonie usprawniając zdecydowanie komunikację dla naszych osiedli - postulat był składany do WTR, póki co jednak bez konkretnej odpowiedzi.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Osiedla Strachocin - Swojczyce - Wojnów

 

Pomysł nr 89

Plan Transportowy powinien być wzbogacony o dział sugerowanych zmian dotyczących polityki w innych obszarach, które to wpływają też i na transport, mimo, że nie są transportowymi. To, że ludzie mieszkają daleko od pracy/uczelni sprawia, że generowany jest duży ruch w mieście, którego można by uniknąć. Zakładów pracy czy uczelni się nie przeniesie dla jednej osoby, ale może ta osoba przenieść się bliżej tych miejsc. Należy zatem wesprzeć rynek najmu pokoi/mieszkań w mieście, poprzez darmowy serwis/aplikację/bazę danych. Łącznie z możliwością kojarzenia osób, które wzajemnie szukają miejsc w swojej okolicy. Czyli jeśli ktoś mieszka na Grunwaldzie i dojeżdża na FAT, a druga osoba odwrotnie, to taki serwis mógłby kojarzyć te osoby, tak by mogły się one porozumieć w kwestii wzajemnego najmu swoich mieszkań. Może nie skorzysta z tego super wiele osób, może to będzie 1000 osób przez rok, ale wtedy w ciągu roku jest to istotne zmniejszenie transportu w mieście, jednocześnie zwiększając jakość życia (z mniejszym czasem dojazdów). Tego typu zalecenia powinny być wpisane do Planu Transportowego, najlepiej jakby były decyzjami, ale jeśli nie to przynajmniej powinny być zaleceniami z obowiązkiem przesłania ich do wszystkich instytucji w mieście, które zajmują się daną problematyką. To też wpływa na komunikację zbiorową.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 90

Zwiększenie częstotliwości kursowania linii 118 w dni robocze oraz weekendy wraz ze zwiększeniem ilości kursów do pętli Wojnów, w tym również w weekendy i święta - linia ta mimo swojego potencjału wciąż jest mało wykorzystywana ze względu na zbyt mało kursów co powoduje, że wiele osób wybiera inne pewniejsze połączenia

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Osiedla Strachocin - Swojczyce - Wojnów

 

Pomysł nr 90

Nowa linia autobusowa relacji Biskupin - Swojczyce - Kowale - Psie Pole. Brakuje takiego połączenia od wielu lat, dojazd z Biskupina czy z Wojnowa na Psie Pole wiąże się czasem nawet z kilkoma przesiadkami co szczególnie dla osób starszych stanowi duży problem. Połączenie to byłoby na pewno atrakcyjne dla wielu mieszkańców i w zasadniczy sposób wpłynie na zmniejszenie korków na naszych osiedlach. Brak takich relacji powoduje właśnie, że ludzie wybierają podróż samochodem zamiast komunikacją miejską

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Osiedla Strachocin - Swojczyce - Wojnów

 

Pomysł nr 91

Strategia dla Wrocławia 2020 s.38 "Bezkolizyjny system ścieżek rowerowych w układzie aglomeracyjnym. Strzeżone parkingi rowerowe w węzłach komunikacyjnych i nie tylko." Plan Transportowy powinien zakładać docelowe utworzenie sieci ścieżek rowerowych, które łączyłyby centra wszystkich wrocławskich osiedli oraz centra miejscowości ościennych o liczbie mieszkańców przekraczającej 1000 osób. Przy czym powinien określać jaka część z tej docelowej sieci powstać powinna do 2022, z nakreśleniem ile kilometrów ścieżek średnio-rocznie ma być budowanych. Oprócz ścieżek także sieć stojaków rowerowych powinna uzupełniać ścieżki rowerowe, przynajmniej jedna grupa miejskich stojaków (na 6 rowerów) na każde 1000 mieszkańców. Zadaszone parkingi rowerowe przy samochodowych park&ride.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 91

Strategia rozwoju województwa dolnośląskiego 2020, str. 19 " Zwiększenie dostępności technologii komunikacyjno - informacyjnych" Miasto powinno udostępniać w formie open data, open source, wszelkie dane przydatne dla usług informacyjnych o transporcie oraz dla firm transportowych, za darmo.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 92

Strategia Wrocławia 2020 s. 38 "Nowatorskie rozwiązania komunikacyjne, kreujące pozytywny obraz miasta: autobusy elektryczne i hybrydowe, gondole wodne i napowietrzne (może pojazdy typu „Ginger”)." Miasto powinno ogłosić konkurs z nagrodami na koncepcję utworzenia sieci 'elektrycznego skuteru miejskiego', który miałby być kompatybilny i zintegorwany z systemem roweru miejskiego (te same stojaki, te same automaty, ta sama aplikacja, to same konto, te same stacje, tak samo zamki magnetyczne). Skutery elektryczne zajmują podobną ilość miejsca co rowery, a są szybsze. Powinny one być dozwolone na terenie Wrocławia do poruszania się także po ścieżkach rowerowych, prócz ulic. Powinny też wydawać jakiś niewielki szum, dźwięk podczas jazdy, ze względów bezpieczeństwa - słyszalności. Są z kolei dużo tańsze od samochodów elektrycznych, także nie stoją w korkach. Prędkość maksymalna skuterów powinna być technicznie ograniczona do 50 lub 55 km/h.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 93

Przeprowadzenie badania w mieście dotyczące chęci do korzystania z transportu rzecznego, taksówek rzecznych i odpowiedników mikrobusów i autobusów rzecznych, wśród mieszkańców Wrocławia oraz gmin położonych wzdłuż kanałów żeglownych dla tego typu pojazdów. W razie zainteresowanego przynajmniej graniczącego z opłacalnością, należałoby uruchomić przynajmniej półroczny pilotaż dla takiego projektu, w wersji oszczędnej czyli dzierżawy sprzętu i operowania takiego transportu przez prywatną firmę.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 94

Przeprowadzenie badania w mieście dotyczące chęci do korzystania z transportu rzecznego, taksówek rzecznych i odpowiedników mikrobusów i autobusów rzecznych, wśród mieszkańców Wrocławia oraz gmin położonych wzdłuż kanałów żeglownych dla tego typu pojazdów. W razie zainteresowanego przynajmniej graniczącego z opłacalnością, należałoby uruchomić przynajmniej półroczny pilotaż dla takiego projektu, w wersji oszczędnej czyli dzierżawy sprzętu i operowania takiego transportu przez prywatną firmę.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 95

Plan stawia za cel 5% wzrost udziału komunikacji zbiorowej w przewozach. Niestety nawet, gdy zostanie zakupione zakładana w nim liczba nowych tramwajów i zostaną zbudowane wszystkie planowane torowiska, a ruch w centrum zostanie ograniczony, sytuacja zaledwie się nie pogorszy - wzrost wyniesie zaledwie 0,1%. Z tego wynika, że Plan nie spełni swojego zakładanego celu i powinien zostać odrzucony w obecnej formie.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, strona 82

 

Pomysł nr 96

Sygnalizacja Należy przeprowadzić badania praktyczne w mieście z wyłączaniem sygnalizacji świetlnej na wybranych drugo- i trzecio-rzędnych skrzyżowaniach w mieście. Przykładowo w czasie awarii sygnalizacji na głównym Oporowskim skrzyżowaniu, ruch był dużo bardziej płynny i liczba stojących i czekających na przejazd dużo mniejsza (parokrotnie) niż o tej samej porze w kolejne dni (też robocze). Było to akurat w godzinach między szczytami komunikacyjnymi. Gdy takie pilotaże wskażą na upłynnienie ruchu to należałoby w danych godzinach, np. 10-14 i np. 20-6, wyłączać sygnalizację na tych skrzyżowaniach. Np. na FAT-cie czasem o bardzo późnych godzinach sygnalizacja jest włączona, co przy bardzo małym ruchu, mocno opóźnia przejazd przez nie dla samochodów, które czekają mimo, że mogłyby swobodnie przejechać. Warto przepatrzeć skrzyżowania pod tym kątem i wyłaczać sygnalizację w takie dni i o takich porach, gdy ona szkodzi płynności ruchu i globalnej szybkości przejazdu.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, strona 82

 

Pomysł nr 97

Plan zakłada powiększenie floty tramwajów do 2022 roku o ponad 50%, ale brak jest miejsca w zajezdniach. Budowa nowej zajezdni przewidywana jest dopiero po 2022. Gdzie w takim razie trzymane będą tramwaje przez ten czas?

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, tabela na stronie 87

 

Pomysł nr 98

Przewidywany jest spory wzrost dochodu na pasażera przy zachowaniu obecnych cen biletów. Jaka jest podstawa tego wzrostu?

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, tabela na stronie 83

 

Pomysł nr 99

Planowany jest spadek dofinansowania do MPK z budżetu miasta z 52% w 2017 do 38% w 2022. W innych dużych miastach Polski ten procent jest zdecydowanie wyższy, np. w Warszawie przekracza 60% mimo dużo wyższych cen biletów. Tak znaczny spadek dofinansowania będzie musiał oznaczać pogorszenie oferty MPK, co jest sprzeczne z ideą zrównoważonego transportu.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, tabela na stronie 85

 

Pomysł nr 100

Dane ITS, algorytmy, ustawienia, powinny być dostępne w formie open data, open source, by umożliwić osobom zainteresowanym, proponowanie ich usprawnień, zgodnie z ideą 'crowdsourcingu'.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Brak

 

Pomysł nr 101

Planowany jest spadek liczby tramwajów i autobusów w 2019 roku w porównaniu do 2013 i 2017. Miasto pogarsza więc ofertę komunikacji zbiorowej.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, tabela na stronie 87

 

Pomysł nr 102

Autobusy elektryczne i hybrydowe mają stanowić w 2022 zaledwie 3% floty, czyli mniej niż w poprzedniej wersji planu. Wiele miast europejskich coraz śmielej kupuje autobusy elektryczne. Są one tańsze w utrzymaniu od epalinowych i oczywiście ekologiczne.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, tabela na stronie 91

 

Pomysł nr 103

Wiele danych w tabeli budzi wątpliwości, zwłaszcza jeśli chodzi o prognozy ruchu na przyszłość. Przewidywany jest np. dwukrotny wzrost liczby przewożonych pasażerów tramwajów na ul. Legnickiej, co jest niemożliwe do osiągnięcia przy jednoczesnym planowanym zmniejszeniu ich częstotliwości oraz prędkości. To tylko jeden z przykładów. W wielu miejscach prognozowany jest wzrost liczby pasażerów bez żadnych podstaw.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, tabela na stronie 63

 

Pomysł nr 104

Przewidywane standardy wyposażenia przystanków są często niższe niż aktualne. Proponuję dążenie do wyższych standardów i wyposażenia wszystkich przystanków w takie podstawowym wyposażenie jak oświetlenie i wiaty.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, tabela na stronie 96

 

Pomysł nr 105

Plan stwierdza, że zmiany wpłyną pozytywnie na środowisko naturalne, mimo że przewidywany jest wzrost ruchu samochodowego o ok. 15%. Siłą rzeczy więc, zanieczyszczenie pochodzące z transportu będzie większe.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Plan Zrównoważonego Rozwoju Zbiorowego Transportu Publicznego Wrocławia, strona 114

 

Pomysł nr 106

Przy planie zbliżenia pętli tramwajowej do linii PKP 292 pewne wątpliwości budzi wybór linii tramwajowej - od strony Sępolna, wobec alternatywnego połączenia od strony pętli Kowale. Przedłużenie linii tramwajowej nr 6 w osi ulicy Kwidzyńskiej jest przewidziane w MPZP 312 obowiązującym od roku 2013. Obszar służący tej inwestycji jest nieużytkiem poza obszarami działalności gospodarczej i ruchu publicznego. Będący w fazie najbliższych zamierzeń łącznik drogowy z ul. Kwidzyńskiej do ul. Kowalskiej (zastąpienie ul. Działdowskiej dla ruchu ciężarowego) ma pokonywać torowisko linii kolejowej 292 wiaduktem, który jednocześnie mógłby pozwalać na przejście nad torowiskiem tramwajowym. W miejscu nowej pętli powstałby wygodny przystanek przesiadkowy. Lokalizacja przystanku na granicy z zakładami VOLVO oraz 3M zapewni wygodny dojazd pracowników tych firm. Perspektywicznie może tu być połączenie dla tramwaju dwusystemowego. Koszt przedłużenia „6” jest zatem równy wybudowaniu paruset metrów torowiska w warunkach łatwych. Jeśli zaś chodzi o przedłużenie „17”, to sprawy nie wyglądają tak prosto. Urzędnicy pytani o takie rozwiązanie tłumaczyli, że istniejąca konstrukcja mostów Chrobrego do tego się nie nadaje i potrzebna byłaby budowa zupełnie nowej przeprawy przez kanały i rozbudowa przyczółka. Przebieg torowiska po północnej stronie kanałów to problem w miejscu zbiegu pięciu kierunków o znacznym natężeniu ruchu samochodów ciężarowych, gdzie jedynym rozwiązaniem systemowym może być potężne rondo. „17” zapewni dojazd do VOLVO, lecz nie do 3M. Są za to obsłużone firmy z kompleksu Popiele/Swojczyce i teren mieszkaniowy przy kanale żeglownym wraz z prawdopodobnym centrum handlowym - jednak przy uruchomieniu szynobusu na linii 292 zapewnić to może również wariant z „6”. Jeśli chodzi o koszty to dla „6” przedłużenie będzie tańsze ze względu na znacznie krótszą trakcję i łatwe warunki budowy, bez zakłócania istniejącej komunikacji. Dlatego proszę o zapisanie obu alternatywnych rozwiązań.

Jakiego fragmentu dotyczy uwaga:

Przedsięwzięcie priorytetowe: Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z Centrum Wrocławia o Budowa połączenia tramwajowego od pętli Sępolno do stacji Swojczyce na linii 292 - strona 11

 

 

UWAGI zgłoszone przez NGO .pdf

Złoszone wnioski, uwagi, pomysły w I ETAPIE KONSULTACJI